آیفون ایر ۲ ممکن است با یک پسرفت سختافزاری روبهرو شود؛ تغییری که شاید سرنوشت گوشیهای فوقباریک اپل را برای همیشه رقم بزند.
آیفون ایر از همان ابتدا محصولی بود که فروش موفق آن با تردیدهای زیادی همراه به نظر میرسید، زیرا امتیازهایی که کاربران برای دستیابی به طراحی باریک آن باید میپذیرفتند، میتوانست تصمیم خرید را دشوار کند. پیشتر گزارش شده بود که اپل قصد دارد در نسل بعدی با اضافه کردن سیستم دوربین دوگانه بخشی از این ضعفها را جبران کند، اما شایعهای تازه از یک پسرفت سختافزاری مهم خبر میدهد؛ موضوعی که احتمالاً برای بسیاری از خریداران خوشایند نخواهد بود و حتی میتواند آینده این دسته از محصولات را تحت تأثیر قرار دهد.
به جای استفاده از تراشه A20 Pro، گفته میشود اپل در آیفون ایر ۲ از نسخه استاندارد A20 بهره خواهد برد.
گزارشی که در وبلاگ yeux1122 منتشر شده، به استفاده از ترکیب دو دوربین ۴۸ مگاپیکسلی در بخش پشتی آیفون ایر ۲ اشاره میکند. این تغییر میتواند یکی از مهمترین نقاط ضعف مدل فعلی آیفون ایر را برطرف کند، اما در کنار آن احتمال یک تنزل سختافزاری بزرگ نیز مطرح شده؛ موضوعی که برای افرادی که در انتظار معرفی این گوشی در اوایل سال ۲۰۲۷ هستند، خبر خوبی به حساب نمیآید. طبق این ادعا، تراشه A20 Pro احتمالاً تنها در مدلهای آیفون ۱۸ پرو، آیفون ۱۸ پرو مکس و آیفون فولد مورد استفاده قرار میگیرد و آیفون ایر ۲ به نسخه معمولی A20 مجهز خواهد شد.
این شایعه همچنین میگوید اپل حتی مانند نسل نخست آیفون ایر که از نسخه محدودشده A19 Pro استفاده میکرد، به سراغ یک نسخه ضعیفتر از A20 Pro هم نخواهد رفت. به بیان دیگر، همان تراشهای که قرار است در آیفون ۱۸ استاندارد حضور داشته باشد، نیروی پردازشی آیفون ایر ۲ را نیز تأمین میکند. با توجه به اینکه اپل با افزایش هزینههای حافظه ذخیرهسازی و رم روبهرو شده، احتمال دارد برای کاهش هزینهها ناچار به اتخاذ چنین تصمیمی شده باشد.
در نهایت، فرآیند تولید ۲ نانومتری N2 شرکت TSMC ارزان نیست و استفاده از تراشه استاندارد A20 میتواند راهی برای صرفهجویی چند میلیون دلاری در هزینه قطعات باشد، در حالی که تجربهای تقریباً مشابه را در اختیار کاربران قرار میدهد. با این حال، تقریباً قطعی به نظر میرسد که آیفون ایر ۲ با قیمتی بالاتر از آیفون ۱۸ عرضه شود. بنابراین، زمانی که هر دو گوشی از تراشه یکسان و احتمالاً مقدار رم مشابه بهره میبرند، جایگاه آیفون ایر ۲ تا حد زیادی بیمعنا و اضافی به نظر میرسد.
به نظر میرسد دقیقاً همین مسئله وجود دارد و این تنزل سختافزاری میتواند آخرین ضربه به خانواده گوشیهای باریک اپل باشد. با در نظر گرفتن استقبال نهچندان مطلوب از گوشیهای فوقباریک، احتمالاً شرکت مستقر در کوپرتینو کمترین میزان تولید را برای آیفون ایر ۲ در نظر میگیرد تا از انباشته شدن موجودی فروختهنشده و زیانهای احتمالی جلوگیری کند. شاید در سال ۲۰۲۸ بار دیگر شاهد بازگشت مدلهای آیفون پلاس باشیم.